"Задоволення від життя черпається з наших зустрічей з новим, а тому немає більшого щастя, ніж постійно змінювати свої горизонти, зустрічаючи кожен новий день під іншим сонцем". (Джон Кракауер)


понеділок, 1 жовтня 2018 р.

Формування та розвиток ключових та предметних компетентностей учнів при вивченні географії


         У системі компетентностей більшість науковців виокремлюють ключові, які відносяться до загального змісту освіти, загальнопредметні, що відносяться до певного кола навчальних предметів та освітніх галузей, та предметні, яких учень набуває впродовж вивчення того чи іншого предмета у всіх класах середньої школи.
         Користуючись структурою компетентностей за О. Пометун, серед ключових компетентностей, що формуються при вивченні географії можна зазначити наступні: інтелектуальну, інформаційну, мовленнєву, соціальну, комунікативну, загальнокультурну та компетентність саморозвитку. Серед предметних компетентностей слід виділити логічну, картографічну, аксіологічну, краєзнавчу та інші. Вони спрямовані на формування в учнів просторового уявлення про земну поверхню, розміщення природних ресурсів, населення  та господарства, розвиток умінь усвідомлено орієнтуватися в соціально-економічних, суспільно-політичних і геоекологічних подіях у державі та світі.
         Працюючи над проблемою «Розвиток пізнавальної самостійності учнів через застосування активних методів та прийомів на уроках географії», за мету своєї діяльності маю розвиток різних груп компетентностей у школярів.
         Формуючи інформаційну компетентність – використовую завдання, пов’язані з аналізом таблиць, схем, діаграм, графіків; стимулюю роботу з різними джерелами інформації (підручник, довідники, карти, наукові журнали, мережа Інтернет); консультую учнів як працювати з підручником, картою, легендою, нагадую плани характеристик географічних об’єктів; формую вміння школярів складати плани, схеми, робити висновки та узагальнення, робити рецензії; залучаю школярів до краєзнавчої роботи, дослідницької та пошукової діяльності.
         Комунікативна компетентність – провожу нестандартні уроки, які передбачають активне спілкування учнів (конференції, семінари); залучаю учнів до створення та захисту індивідуальних та групових проектів; використовую на уроках інтерактивні методи (метод ПРЕС, «мозковий штурм», «мікрофон»); заохочую учнів до вживання географічної термінології та вивчення географічної номенклатури.
         Соціальна компетентність – використовую елементи взаємного оцінювання та аналізу відповідей; залучаю дітей до проведення нестандартних уроків: уроків-подорожей, уроків-телепередач, ігор, конференцій; постійно залучаю учнів до природоохоронної, краєзнавчої роботи. Вважаю необхідним вивчення  і врахування  життєвого  досвіду учнів, їх інтересів.
         Розвиваючи мовленнєву компетентність, використовую завдання: надати усну або письмову характеристику об’єктів, явищ, подій; скласти таблицю або схему чи побудувати відповідь на основі схеми, таблиці; навчитися висловлювати власну думку, формулювати й захищати власну позицію; складати різні типи планів характеристик географічних об’єктів; готувати доповіді, реферати, складати тези, розгорнутий та опорний конспекти й будувати відповідь на цій основі.
         Полікультурна компетентність – під час вивчення країн світу використовую на уроках різноманітні матеріали, які свідчать про досягнення культури країн (демонструю фото музеїв, національних костюмів, архітектурних пам’яток, звичаїв); використовую випереджувальні завдання з метою створення учнями візитних карток – презентацій країн світу; стимулюю учнів до опрацювання питань полікультурного характеру в періодиці.
         Компетентність самоосвіти та саморозвитку – формую і розвиваю інтерес до предмета; залучаю учнів до самостійного опрацювання літератури з написанням рефератів та повідомлень; розвиваю уміння працювати з текстом, картою; залучаю дітей до самостійного складання структурно – логічних схем, таблиць; здійснюю обов’язковий зворотній зв'язок в процесі самоосвіти через проведення бесід, тестів, проектів, презентацій; залучаю учнів активно готуватися до участі в олімпіадах.
         Компетентність продуктивної творчої діяльності – навчаю учнів розв’язувати проблеми, працюючи індивідуально та в
групах;  заохочую ініціативу учнів; залучаю школярів до складання ребусів, віршів, реклам; залучаю учнів до підготовки і проведення предметних тижнів, участі у дослідницько-пошуковій діяльності (експедиції  «Моя Батьківщина – Україна» та інших конкурсах).
         Картографічна компетентність - навчаю учнів орієнтуватися у географічному просторі; працюю над формуванням вмінь роботи з картами,  умінь визначати географічне положення об’єктів, аналізувати розміщення природних умов та ресурсів, населення та господарства окремих країн та світу; провожу картографічні розминки, групові змагання біля карти.
         Розвиваючи інтелектуальну та логічну компетентність, допомагаю учням оволодіти найбільш продуктивними методами на­вчально-пізнавальної діяльності, навчаю їх вчитися;  привчаю їх працювати над  встановленням  логічних зв'язків,  прослідковувати головну думку; намагаюсь якомога  частіше використовувати питання «чому?», щоб на­вчити мислити, встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; привчаю учнів думати та діяти самостійно.
         На уроках даю змогу учням зрозуміти, що кожна людина, знайде своє місце сьогодні, якщо навчиться знаходити шляхи, що необхідні для реалізації її життєвих пла­нів.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Новинки

Географія 10 клас Узагальнення знань з курсу «Географія: регіони та країни» 1 варіант 1 рівень 1.За яким показником високорозвине...

Актуально сьогодні