"Задоволення від життя черпається з наших зустрічей з новим, а тому немає більшого щастя, ніж постійно змінювати свої горизонти, зустрічаючи кожен новий день під іншим сонцем". (Джон Кракауер)


понеділок, 1 жовтня 2018 р.

Творчість вчителя на уроці географії


Хто думає про науку, той любить її,
а хто її любить, той ніколи не перестає вчитися.
Г. С. Сковорода
Усе найголовніше та найважливіше для школяра відбувається на уроці, оскільки за роки свого навчання він відвідує майже 10 тисяч занять і не менш як 98 % робочого часу вчителя присвячено саме уроку: його плануванню, проведенню, модернізації, рефлексії над ним тощо. Гарна школа починається з уроку. Від нього залежить усе: культура, доброзичливість у взаєминах між учнями, вчителями і батьками. Час вносить корективи в структуру й типологію уроку, в методи і засоби навчання, однак авторитет самого заняття настільки високий і міцний, що не підлягає сумнівам навіть найсміливіших критиків... Форма уроку творчого педагога допомагає йому в праці, в підвищенні якості навчання.
Серед важливих пріоритетних якостей творчого вчителя виокремлюють:
 Прагнення до самореалізації. Одна з вищих потреб особистості, яка виявляється у реалізації власних творчих сил і здібностей, у постійному зростанні та збагаченні власних внутрішніх можливостей, у підвищенні своєї професійної діяльності, в орієнтації на загальнолюдські цінності.
 Захоплення справою як покликанням. Висока зацікавленість справою, якою займається людина, ототожнення себе зі своєю справою, глибока задоволеність нею і постійна готовність удосконалювати справу.
 Автентичність особистості. Щира та відверта позиція щодо ставлення до себе та інших, небажання ховатися за умовними масками, ховати свої спрямування, думки і переконання, власні індивідуальні особливості.
 Незалежність щодо суджень. Здатність особистості до висловлювання власних суджень, не пристосовуючись до думки інших; повна самостійність в оцінках.
 Упевненість у власних силах. Оцінка своїх сил і можливостей адекватна досвіду: вибір цілей і завдань, які людина здатна вирішувати на високому рівні якості, відсутність невиправданої тривожності під час вибору та реалізації цілей.
 Індивідуальність і гнучкість. Здатність до самостійної постановки цілей, а також їх зміни залежно від умов діяльності, зокрема вести інших за собою, бути оригінальним і неупередженим під час вирішення проблем, які виникають.
 Критичність і високий ступінь рефлексії. Постійна увага до адекватності власних дій і вчинків, нетерпимість до недоліків і непродуманих рішень, уміння вчитися на помилках, постійний аналіз та осмислення власної діяльності.
Отже, творчий учитель — це особистість, яка характеризується високим рівнем педагогічної креативності (креативні риси особистості й додатково сформовані мотиви, особистісні якості, здібності, які сприяють успішній творчій педагогічній діяльності), відповідним рівнем знань предмета, який викладає, набутими психолого-педагогічними знаннями, уміннями та навичками, які, за сприятливих для педагогічної творчості учителя умов, забезпечують його ефективну педагогічну діяльність із розвитку потенційних творчих можливостей учнів.
Творчість є необхідною складовою праці вчителя. Без неї неможливий педагогічний процес. Творчість педагога специфічна за своєю суттю. Учитель дає науковим фактам, гіпотезам, теоріям нове життя, відкриваючи їм шляхи до розуму і серця своїх учнів. При цьому творчість — необхідна умова становлення самого педагога, його самопізнання, розвитку і розкриття як особистості. Творчість формує педагогічний талант учителя.
Мені, як учителеві, дуже близька думка про те, що школа для дітей це не підготовка до життя, це саме життя. Тому дуже важливо допомогти дітям відчути його ритм, радість діяльності, знання, відкриття, знайти і пройти шлях до успіху - в цьому я бачу призначення педагога. Проблема над якою я працюю звучить так: "Формування пізнавального інтересу учнів на уроках географії".
У власній педагогічній практиці намагаюсь розвивати в учнів стійкий позитивний інтерес до предмету, зацікавити їх та активізувати самостійну роботу і логічне мислення шляхом урізноманітнення форм і методів роботи, вдалим поєднанням традиційних методів викладання та інноваційних форм роботи з дітьми.
На своїх уроках я користуюся наступною формулою засвоєння матеріалу: сприйняти - осмислити - запам'ятати - застосувати - перевірити результат. З неї нічого не можна виключити і недоцільно розривати етапи засвоєння в часі, тому що вони взаємозв'язані. Використовую такі методи і форми роботи як робота в групах, метод проектів, випереджальні завдання окремим учням, робота з картографічними матеріалами. Застосовую в своїй праці такі прийоми як «Ланцюжок відповідей», «Світлофор», прийом «Дивуй» тощо. На уроці використовую демонстраційні матеріали та відео фрагменти. На уроках має місце рубрика «Стежинка на Батьківщину», де учні знайомляться з географічними об’єктами України.
Також вдало використовую зв’язки географії з фізикою, хімією, математикою, біологією. Особливу увагу приділяю роботі з картами, оскільки карта - це джерело нових знань і «друга мова географії». Роблю акцент на виконанні практичних робіт. Оскільки саме в них відображується успішність учня в засвоєних знаннях по темі.
Я вважаю, що різноманітні форми проведення занять розвивають і виховують такі якості особистості учня як: гнучкість, динамічність, дисциплінованість, ініціативність, ораторські та організаторські здібності, відповідальність та самостійність.
Спрямовую учнів на те, що не існує абсолютно правильної або абсолютно неправильної думки, але завжди є власна думка. Талановитому учневі завжди говорю, що він талановитий. Що я пишаюся ним. Упевнена, що моя віра в нього дасть йому сил і він з більшою упевненістю в себе ще більше працюватиме над собою.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Новинки

Географія 10 клас Узагальнення знань з курсу «Географія: регіони та країни» 1 варіант 1 рівень 1.За яким показником високорозвине...

Актуально сьогодні