"Задоволення від життя черпається з наших зустрічей з новим, а тому немає більшого щастя, ніж постійно змінювати свої горизонти, зустрічаючи кожен новий день під іншим сонцем". (Джон Кракауер)


понеділок, 1 жовтня 2018 р.

Національно - патріотичне виховання на уроках географії


«Патріотичне виховання на уроках географії»

Патріотичне виховання – це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується.
В. О. Сухомлинський.

Патріотичному вихованню сприяє весь процес вивчення географії, адже цей предмет має виключно широкі можливості для організації патріотичного виховання. Зокрема, на уроках  у 8-му і 9-му класах під час вивчення матеріалу про природу та господарство України відбувається формування почуття приналежності до великого українського народу, яким ми є; гордості і любові до нашої культури і традицій. Так, характеризуючи окремі території світу, доречно ознайомлювати учнів із внеском українських учених у їх вивчення й освоєння (наприклад, під час вивчення теми «Відкриття й освоєння Африки» в курсі «Географія материків і океанів» ми більш докладно зупиняємося на дослідженнях території цього материка українським мандрівником і дипломатом Єгором Ковалевським).
Виховний потенціал шкільного краєзнавства реалізовується шляхом практичного вивчення особливостей природи, господарства й населення рідного краю в процесі організації активних форм навчальної діяльності учнів (практичних робіт на місцевості, екскурсій, експедицій, дослідницьких проектів та ін.); Формування в учнів уявлень про досягнення України в галузі науки,техніки, культури. Цей напрям виховної роботи реалізується в процесі знайомства учнів зі значущими результатами діяльності видатних вітчизняних дослідників, державних діячів, представників громадських організацій; висвітлення інноваційних проектів у рамках міжнародного співробітництва.
Навчаючи учнів географії завжди і всюди привчаю їх бачити прекрасне, виховую їх так, щоб вони не росли байдужими до рідної природи. Навчання учнів фізичній географії безпосередньо пов'язане із сприйняттям краси рідної природи, неповторних поєднань різної рослинності в лісі і степу, ландшафтів вічнозеленої рослинності субтропіків і холодної краси гірських вершин, бурхливого моря і тихого лісового озера. На велике значення споглядання природи в патріотичному вихованні вказував К.Д. Ушинський. Він підкреслював, що природа є одним з могутніх агентів у вихованні людини, і найстаранніше виховання без цього агента завжди буде відзначатися сухістю. Правильно поставлене вивчення фізичної географії привчає учнів бачити прекрасне в природному середовищі рідного краю, цінувати і берегти природу, охороняти її, примножувати її багатства.
Василь Олександрович Сухомлинський надав патріотичному вихованню першочергового значення у всебічному розвитку особистості. Він започаткував цікаві ідеї і традиції, які допомагають зробити навчання в школі цікавим і результативним. Гуманізм та патріотизм  – серцевина його педагогічної спадщини.
На уроці географії кожна дитина має можливість для розвитку своїх здібностей, фантазії, смаку. Тобто хоч на мить учень може стати мандрівником, побувавши в уявній науковій експедиції до  певної природної зони чи  ландшафтів України, що існували в геологічному минулому, чи до заповідних українських об'єктів ( курс «Фізичної географії», 8 клас) і скласти звіт експедиції про свої відчуття, враження, доповненими їх власними малюнками чи фотографіями; Такі роботи дітей відрізняються образністю, природа і господарство рідного краю  сприймаються всіма«п'ятьма чуттями». Вивчення економічної географії надає ще більші можливості для патріотичного виховання учнів. Знайомлячи учнів з працею людей,  завжди виділяю таке, що позитивно впливає на почуття учнів, сприяє вихованню в них поваги до людей праці, які споруджують заводи, оброблюють поля, садять сади.  Про майстерність рук чоловічих, які виготовляли хатнє начиння і збрую, вичиняли шкіри та шили  взуття, зналися  на ковальській справі, могли виготовляти, і гончарні вироби, і жіночі прикраси та багато інших, потрібних і корисних речей (тема «Легка промисловість. Художні промисли»). Коли ж я веду бесіду з учнями про проблеми розвитку галузей харчової промисловості розкриваю особливості унікальної української кухні, підвожу учнів до думки, яку роль у раціональному, здоровому харчуванні українців відігравала українська піч. На своїх уроках прагну, щоб в уяві моїх вихованців українець поставав працелюбним і здатним до всякої роботи, милосердним, талановитим, з почуттям обов'язку перед родиною та державою; таким, що вміє пожартувати і пожуритись, потрудитись і відпочити, бути водночас красивим і охайним, а головне з високим почуттям власної гідності!
 Для розвитку таких здібностей і якостей учнів у мене, крім безпосереднього контакту учнів з природою, є й такі дійові засоби естетичного виховання, як кінофільми, художня література, репродукції з картин відомих художників, слайди, фотографії, географічні карти, плакати, таблиці, відвідування музеїв і виставок. В патріотичному вихованні учнів важливу роль відіграє вироблення сумлінного, відповідального ставлення до праці, потреба працювати на благо Батьківщини, своєї родини та для себе, виховання поваги до людей праці. Такі почуття особливо легко виховуються на екскурсіях, в туристських походах, подорожах.  Всі вони виховують у школярів такі цінні якості, як почуття  дружби і колективізму, привчають до взаємної допомоги і підтримки. Вони розширюють світогляд, закріплюють і поглиблюють знання, здобуті в школі, дають можливість ознайомити дітей з історією Батьківщини, її природними скарбами, народними звичаями, традиціями, залучають їх до проведення різноманітних досліджень та спостережень. Ці форми відіграють велику роль у викладанні географії у школі, забезпечують найвищий ступінь наочності в навчанні. Вони не тільки сприяють вивченню учнями свого краю і створенню в них запасу загальних уявлень і понять, але й розвивають інтерес до навколишнього середовища, до господарської діяльності людей, а отже, виховують почуття патріотизму у школярів.

1 коментар:

  1. Бути вчителем — це відчувати свою відповідальність. Пишатися кожною перемогою, здобутою учнями. Усвідомлювати, що, кладучи свою цеглу, ти допомагає будувати світ. Наснаги та терпіння Вам у вихованні юних патріотів нашої Батьківщини.

    ВідповістиВидалити

Новинки

Географія 10 клас Узагальнення знань з курсу «Географія: регіони та країни» 1 варіант 1 рівень 1.За яким показником високорозвине...

Актуально сьогодні